Feilsøk - Problemløsning
Hvis du leser dette, har du antakelig kjøpt et av produktene våre. Kult! Men samtidig opplever du kanskje problemer? Det er ikke så kult. Men la oss få deg tilbake på rett spor igjen!
VIDEOVEILEDNINGER
Først og fremst har vi til hvert eneste kamera laget en utførlig trinn-for-trinn videoveiledning i hvordan man setter det opp.
Du finner alle installasjonsveiledningene våre på YouTube her: Installasjonsveiledninger
Bemerk at det i tillegg til den primære metoden til oppsett av kameraene våre (via skanning av QR-kode) også finnes alternative metoder.
Dem finner du en gjennomgang av her: Første gang installasjon for app
PROBLEMLØSNING/FEILSØK
Regel nummer 1, før du gjør noe annet: Nullstill kameraet ditt og prøv på nytt. 90 % av alle feil løser seg selv hvis du bare nullstiller kameraet! :)
Generelle ting som kan gi problemer
-
Du kan ikke bruke et 5 Ghz-nettverk. Bare 2,4 Ghz. Er du usikker, så fremgår det nesten alltid av selve nettverksnavnet (SSID) hvis det er 5 Ghz. F.eks "TELE-NET-D49A8-5G". Har du et 5 Ghz-nettverk, har du nesten helt sikkert også et 2,4 Ghz-nettverk tilgjengelig som du kan koble til.
-
Telefonen din må være på det samme Wi-Fi nettverket som du prøver å sette opp kameraet på ved første oppsett. (Senere er det ikke nødvendig.)
-
Det kan ikke være ÆØÅ eller andre lokale tegn i nettverksnavnet (SSID).
-
Koden til nettverket ditt kan ikke være på mer enn 32 tegn.
Problem: du kan ikke skanne QR-koden
Prøv å flytte kameraet og telefonen fram og tilbake og i forskjellige vinkler. Prøv gjerne flere ganger, og nullstill kameraet. Virker det fortsatt ikke, vil vi anbefale å prøve med en av de alternative metodene som ikke krever skanning av QR-kode.
Du finner en veiledning til dem her: Første gang installasjon for app
Problem: kameraet vil under oppsett ikke koble til internett I siste trinn og ber meg sjekke internett-tilkoblingen min
Det kan være flere grunner til at kameraet ikke vil bli tilkoblet. Oftest skyldes det en av nedenstående årsaker.
-
Det er dårlig Wi-Fi-signal. Prøv å gå nærmere ruteren.
-
Du er ikke på det samme nettverket på telefonen som det du prøver å sette opp kameraet på. Bytt nettverk.
-
Nettverket ditt inneholder ÆØÅ eller andre lokale tegn. Bytt navn på nettverket ditt, eller velg et annet nettverk.
-
Nettverket er 5 Ghz. Bytt til et 2,4 Ghz.
Hvis feilen ikke rettes av ovenstående og det ikke lykkes tross flere forsøk, anbefaler vi å bytte til å prøve en av de alternative oppsettmetodene som du finner en veiledning til her: Første gang installasjon for app
Problem: kamera går offline
At kameraet går offline kan skyldes flere ting:
-
Det er ikke strøm på kameraet. Sjekk at det ikke er en løs kontakt eller noe galt med strømforsyningen. Hvis kameraet går offline for deretter å komme online, fram og tilbake, er det sjelden strømmen som er problemet.
-
Det er dårlig Internett eller svakt Wi-Fi-signal. Sørg for å kontrollere at du har satt på Wi-Fi-antennen skikkelig såfremt denne er avtakbar. Sørg for at du har en god og stabil Wi-Fi-tilkobling der kameraet ditt er plassert. Du kan teste dette ved å flytte kameraet nærmere ruteren din. Slutter det å gå offline, er det styrken på ditt Wi-Fi som er problemet. Her kan du med fordel benytte en Wi-Fi-signalforsterker til å styrke og utvide rekkevidden på Wi-Fi-nettverket ditt.
Vi ser oftest at utfall på kamera som går offline, skyldes årsak B og kan avhjelpes med en bedre Wi-Fi-ruter (med kraftigere signal), en Wi-Fi-signalforsterker eller ved å flytte kameraet nærmere ruteren.
Problem: kameraet vil ikke oppta / jeg har problemer med å innstille opptak
Først og fremst - har du husket å sette et SD-kort inn i kameraet? Du kan ikke oppta uten et SD kort, og du kan ikke få tilgang til opptaksinnstillingene i appen før SD-kortet ditt er satt inn!
Men er det problemer med å oppta, skyldes problemet oftest feil opptaksinnstillinger. Følg denne veiledningen for å sette opp korrekt opptak. Virker det ikke, så start forfra og formater SD-kortet på nytt.
Lenke til veiledning: Opptak & bevegelsesdeteksjon